Soms heb je van die dagen. Van die dagen dat niks, maar dan ook niks vanzelf lijkt te gaan. Dat alles wat je doet eigenlijk als een opgave voelt. Alsof je rondloopt met die donderwolk boven je hoofd die je maar niet kwijt lijkt te raken, maakt niet uit welke kan je op loopt. Soms heb je van die dagen dat je zou wensen dat je in bed kon blijven liggen.
Misschien heb je die mogelijkheid ook wel. Bel je naar kantoor dat je de dag thuis werkt. Of deel je je dag zo in dat je niet van de ene afspraak in de andere rolt. Of misschien heb je die luxe niet. En dan moet je. Dan moet je naar kantoor, die vergaderingen voor zitten, die gesprekken voeren of die ene klant binnenhalen.
De vraag is wat het effect is van die donderwolk? Ben jij je uberhaupt bewust van die donderwolk? Als dat niet het geval is, dan is dat stap 1. Want het effect dat je als leider hebt in negatieve zin, is groter dan het effect dat je hebt in positieve zin. Sorry. Maar het is echt zo.
Wat er namelijk gebeurt is het volgende
#1. Mensen gaan risicomijdend gedrag vertonen. Je bent minder toegankelijk dus ze zullen je uit de weg gaan. Moeilijke zaken zullen eerder blijven liggen omdat men het niet bespreekbaar ‘durft’ te maken. Nieuwe goede ideeen zullen even op de plank blijven liggen omdat men bang is voor afwijzing. En gezien jouw stemming is die kans er. Ook als jij zelf dingen voor elkaar moet krijgen, je hebt hulp nodig van iemand, je moet een belangrijk telefoontje plegen of een deal sluiten, dan lukt dat beter als jouw stemming positief gesteld is.
#2. Binnen 7 minuten heeft jouw ‘negatieve’ stemming invloed op de productiviteit van je team. Dat is snel he?! Jouw team wordt dus minder productief als jij niet met een goede stemming kantoor binnenloopt.
#3. Jouw goede stemming maakt je vriendelijk. Vriendelijkheid helpt. Mensen zijn eerder geneigd om zich te conformeren als ze in een goede stemming zijn. En als jij vriendelijk bent dan helpt dat.
Wat kun je hier nu aan doen?
Stap 1 is je er bewust van zijn. Je er bewust van zijn hoe je stemming is. Dat betekent dat als jij ’s ochtends op staat eens even goed bij jezelf na gaat hoe je je voelt. Dat klinkt als een open deur maar er zijn niet veel mensen die hier echt bij stil staan. De meesten stappen gewoon uit bed en doen wat ze altijd doen. Er zit natuurlijk veel gewoonte in ons gedrag.
Stap 2 is je negatieve stemming serieus nemen. Niemand verwacht van je dat je altijd maar vrolijk bent. Zo zit het leven ook niet in elkaar, dus verwacht dat ook niet van jezelf. Wat je doet met serieus nemen is aandacht schenken aan dat gevoel. Loop even een extra rondje buiten voordat je kantoor binnen stapt. Bij voorkeur in de natuur, een groene omgeving. Doe wat werkt voor jou.
Stap 3 is proberen een positieve emotie op te roepen. Wanneer voelde jij je goed, vrolijk en blij? Denk daaraan terug. Beeld het je in, visualiseer, haal de gebeurtenis op uit je herinneringen. Je zult niet het hele gevoel terug kunnen halen zoals je het toen ervaarde maar wel in voldoende mate in afgezwakte vorm.
Stap 4 zou ook maar zo kunnen zijn dat je je team op de hoogte stelt van wat er speelt. Natuurlijk zitten daar voorwaarden aan zoals onderlinge betrokkenheid en vertrouwen. Maar het kan zeker helpen om bij binnenkomst te melden dat je niet in de allerbeste stemming bent en het beter is als ze jou even de tijd geven. Beter van te voren op de hoogte zijn zodat je niet het risico loopt een teamlid af te snauwen. Dit doet enorm afbreuk aan het onderlinge vertrouwen en dat wil je juist hoog houden.
Laatste tip
- Knijp een aantal minuten met de rechterhand in een balletje. Dit activeert de linker hersenhelft en die zorgt voor meer toenaderend gedrag en verbetering van de stemming.