Zeg eens eerlijk…doe jij dat ook? Je niet houden aan je taakomschrijving? Loop jij vaak dat stapje harder, doe je net even wat meer dan de rest?
De kans is groot dat jij als leidinggevende of als ondernemer je herkent in dit bovenstaande. Vanuit je functie en vanuit je rol vind je het volkomen normaal en terecht dat jij iets meer doet dan de rest. Je ziet dat je medewerkers heel hard werken, veel op hun bordje hebben, of eigenlijk hun bureau. Je wilt ze niet nog meer taken opleggen, bang dat ze onderuit gaan. Of je hebt dit al eens eerder gedaan en toen werd het werk niet op de manier afgeleverd zoals je graag zou zien, dus doe je het in het vervolg maar zelf.
Het resultaat? Een vol bureau volgeplakt met geeltjes als reminder, een hele volle inbox met mails die je nog moet lezen, afhandelen of archiveren, en een ellenlange to-do lijst waar maar geen einde aan lijkt te komen. ’s Avonds nog maar een keertje doorhalen dan. Of op zondag vast de mail weg werken, dan kun je maandag lekker ‘schoon’ beginnen.
Dit kan nooit het doel zijn geweest
Volgens mij zijn dit niet de resultaten die je wilt halen met je werk. Dit is nooit de doelstelling geweest.
Op een gegeven moment zit je aan je bureau te kijken naar al die werkzaamheden die je nog moet doen en je weet van gekkigheid niet meer waar je moet beginnen. De hoeveelheid, het gebrek aan overzicht ook, werkt verlammend. Wat heeft nu prioriteit? Als je kiest voor het een gaat de ander heel hard roepen, en kies je dan toch voor de ander begint de een te sputteren.
Nu hoeft het natuurlijk niet altijd zo’n drama te zijn, maar zeker in drukke tijden is dit een heel reëel scenario. En de boog kan niet altijd gespannen zijn. De hoeveelheid van werk en met name het overzicht verliezen, zorgt ervoor dat jij je focus verliest. In jouw poging om zoveel mogelijk je teamleden te ontzien omdat ze het druk hebben, bereik je eigenlijk het tegenovergestelde.
Wat kan ik dan doen?
Kun je hier nu iets tegen doen? Kun je ervoor zorgen dat je je focus behoudt? Ook als het druk is?
Ja dat kan.
- Stop met multitasken. Er is maar zoveel informatie dat we kunnen verwerken, dat we niet veel ruimte hebben om 2 dingen tegelijk te doen. Ja lopen en kletsen of koken en muziek luisteren. Maar dat zijn nu niet net de dingen die heel moeilijk zijn om te verwerken. Al het andere dat je tegelijk wilt doen: stop ermee. Doe 1 ding tegelijk, met aandacht.
- Stel prioriteiten. Stel ze zelf en laat ze niet bepalen door degene die het hardste schreeuwt. Ga terug naar wat belangrijk is.
- Doe wat belangrijk is op de momenten dat je de meeste energie hebt. Voor de meesten is dat nog steeds ’s ochtends.
- En doe dat niet te lang achter elkaar door. Langdurige focus maakt ons brein moe. Stop en ga even wat anders doen. Helemaal mooi als je even een wandelingetje buiten kunt maken.
- Ruim je werkplek op. Je wordt letterlijk niet meer afgeleid door van alles en nog wat en je kunt je volledig focussen op 1 taak.
Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze suggesties. Misschien heb jij zelf nog goede tips die deze lijst kunnen aanvullen. Zou leuk zijn als je die wilt noemen in de reacties!