Ben je ooit weleens op kantoor gekomen en dat je overspoeld werd door de negatieve vibe die er hing? Dat je als het ware de stress die collega’s ervaren, afgeeft op jou en jij ook gestrest raakt terwijl je toch echt best relaxed was opgestaan die ochtend.
Dat komt omdat emoties besmettelijk zijn, positieve emoties maar dus ook negatieve emoties. En jij weet inmiddels dat als jij chagrijnig of gestrest kantoor binnenloopt, dat effect heeft op de productiviteit van je teamleden. Dat ze risicomijdend gedrag gaan vertonen. Minder creatief worden waardoor problemen langer blijven bestaan omdat er geen oplossing voor bedacht is. Waardoor ze waarschijnlijk weer bij jou terecht komen en daar had je nu net geen zin in, want je was chagrijnig. Nou, je snapt em wel: die negatieve vibe en stress daar moet jij bij wegblijven. Daar moet jij niet mee besmet raken.
Maar hoe wapen je jezelf hiertegen?
- Verander je reactie
Het is zo verleidelijk om mee gezogen te worden in die negatieve vibe en stress van anderen dat het je even moeite kost om dit onder de knie te krijgen. Maar bedenk dan het volgende: als jij denkt dat stress slecht is voor je, dan is het ook zo. Uit een van de grootste langlopende onderzoeken naar stress bleek dat jouw eigen gedachten over of stress goed of slecht is, de grootste boosdoener. En als jij denkt dat stress slecht is, ga je ook van daaruit reageren. Dus waarschijnlijk reageer je dan zelf ook gefrustreerd en geirriteerd. In plaats van deze reactie en je er tegen verzetten en er tegen vechten, bedenk dat stress niet perse slecht is en reageer op een compassievolle manier naar je teamleden. Creer een positieve mindset over stress en stop er tegen te vechten.
- Gedraag je op een andere manier
Terug betalen met gelijke munt gaat hier niet op, dan versterk je elkaar alleen maar. Probeer daarentegen eens het volgende gedrag als een medewerker stressvol reageert: schenk een glimlach of knik begripvol. Laat je niet negatief beinvloeden door de stressvolle reactie van de ander maar pak hier ook je (persoonlijk) leiderschap. Jij gaat niet mee in de emotie van de ander, dus je laat je niet uitlokken door negatief gedrag. In plaats daarvan houd jij de controle en geef je een begripvolle glimlach. Je weet hoe het is om gestrest te zijn, dus je kunt je inleven hoe je medewerker zich voelt. Toon hier begrip voor en houdt de leiding over je emoties.
- Herinner jezelf aan je waarden
Weet hoe je in elkaar zit. Weet wat je waard bent en wat jouw waarden zijn. Denk aan jezelf als iemand met zelfvertrouwen en zelfwaardering. Jij bent sterk genoeg om te dealen met de stress van een ander. Zelfs je eigen stress. Denk aan je successen in het verleden en hoe jou dat als mens sterker heeft gemaakt en heeft gevormd.
- Creëer buffers tegen stress
Begin de dag goed met een ochtendritueel waar jij waarde en betekenis aan hecht. Dat kan heel klein zijn bijvoorbeeld eerst een momentje voor jezelf met koffie. Luister je favoriete muziek in de radio of op je telefoon, voel dat je er blij van wordt. Denk aan een positieve gebeurtenis van afgelopen week of bedank nog eens iemand die je niet genoeg hebt bedankt.
Vandaag de dag is het niet altijd even makkelijk om zonder negativiteit en stress de dag door te komen, maar zorg ervoor dat je het niet overneemt. Emoties zijn besmettelijk, de negatieve en de positieve. Daarnaast is het voor jou als leider belangrijk om te beseffen dat jouw negatieve emoties helemaal besmettelijk zijn en van invloed zijn op de productiviteit van je team. Des te meer reden om zelf controle te houden over jouw stress en hoe je je voelt. Daarmee kun jij een positieve impact maken op de negatieve vibe op kantoor.