Waarom je op zoek moet naar het probleem achter het probleem

probleem

Mensen zeggen niet wat ze willen maar wat ze kennen

Gebrekkige communicatie is heel ergerlijk en iedereen heeft dat vast wel eens mee gemaakt. Je voert als leidinggevende behoorlijk wat gesprekken met je medewerkers en het goed lopen van zo’n gesprek is belangrijk voor jullie onderlinge verstandhouding. Daarnaast wil je ook heel concreet weten waar je iemand mee moet helpen of wat er aan de hand is.

Invloed kunnen uitoefenen op zo’n gesprek, op het welslagen van zo’n gesprek, is heel fijn! Als een medewerker bij jou komt met een probleem, dan is dat bijna nooit het echte probleem. Je zult op zoek moeten naar het probleem achter het probleem.

Op zoek gaan naar de wens achter de wens vraagt om doorvragen. Deze structuur van WROP helpt je om uit te vragen wat er nu eigenlijk aan de hand is, wat is de echte wens. Dit voorkomt misverstanden in het elkaar niet begrijpen. Laat je vooral leiden door je nieuwsgierigheid en neem niet te snel genoegen met de antwoorden. Wat zie je gebeuren als iemand het heeft over zijn wens? Zie je emotie? Zo niet, terug naar de tekentafel! Een goed gesprek voeren komt jullie onderlinge relatie ten goede omdat je medewerker zich gehoord voelt.

Laat je me weten of jij nog andere tips hebt voor een goed gesprek? Ik lees het heel graag in de comments hieronder zodat anderen er ook van kunnen leren!