Yes! Terug van vakantie en al weer gestrest

stress of vakantiegevoel

Na 1 dag terug zijn van vakantie en alweer reikhalzend uitkijken naar de volgende

Sinds ik weer aan het werk ben na mijn vakantie, is dit wat mijn clienten het vaakst tegen me zeggen. De ontspanning, de rust, de tijd en aandacht voor zichzelf en elkaar lijken in rap tempo te verbleken in de zon. Ze missen het. Hebben het nodig en willen meer. Dus kijken ze alweer reikhalzend uit naar de volgende vakantie. Omdat ze dat vakantiegevoel zo graag terug willen.

Maar we weten allemaal dat we niet elke maand op vakantie kunnen gaan; sterker nog, de meeste zullen het houden bij 1x per jaar en een enkeling red 2x per jaar. Van die 1 of 2 keer per jaar je vakantiegevoel laten afhangen en alleen dan rust en ontspanning te ervaren is een beetje weinig dus wat kunnen we daar nu aan doen?

Wat kunnen we daar nou aan doen?

Huh? Is er wat aan te doen dan? Ja zeker! Je kunt leren hoe je dat vakantiegevoel langer vast houdt. Maar eerst moet je eens bedenken wat het nu precies is wat je wilt vasthouden. Wat geeft vakantie jou dat je in je dagelijks leven en in je werk niet hebt? Als je dat helder hebt, ben je al een grote stap verder. Want dat is namelijk wat je wenst. En vanuit een wens verder werken, is prettiger (in ieder geval positiever) dan vanuit een probleem. Natuurlijk ontstaat er vanuit een probleem een wens, dus om het in die stappen te formuleren is prima. Als je maar eindigt met de omschrijving van je wens.

Vervolgens kun je de volgende tips eens toepassen:

Tip 1: Neem ook thuis weer eens echt de tijd voor elkaar. Op vakantie denk je daar aan, gaat het bijna vanzelf. En het is zo fijn om oprechte tijd en aandacht voor elkaar te hebben. Om de ander weer eens echt te zien en te spreken. Ook je kinderen vinden die aandacht fijn en je geeft het goede voorbeeld. En met oprechte aandacht bedoel ik niet die vluchtige aandacht “jaha ik hoor je wel” terwijl je op je telefoon aan het kijken bent. Hup, weg die telefoon, tablet en laptop. Zit met elkaar, neem de dag door, vraag eens hoe de ander iets beleefd heeft.

Tip 2: Sta eens meer stil. In de vakantie is het zo makkelijk. Stil staan bij de mooie dingen die je ziet, de geuren die je ruikt en de kleuren die je ziet. Ook thuis is het belangrijk om wat vaker stil te staan bij de mooie momenten die je hebt beleefd, de kleine verwonderingen die er nog steeds zijn maar je weet niet meer waar je moet kijken. Sta gewoon eens stil en absorbeer.

Tip 3: Ontspan. Ja klinkt zo makkelijk he?! Maar met een beetje training kun je door je ademhaling leren meer te ontspannen. Dit doe je door een buikademhaling aan te houden waarbij je buik letterlijk opbolt als je inademt. Adem nu in 2 tellen in en in 4 tellen weer uit. De uitademing moet langer zijn dan je inademing. Dit activeert het remmende deel van je zenuwstelsel. En om te ontspannen moeten we nu eenmaal afremmen.

Tip 4: Beleef je mooie vakantiemomenten nog een keer en herleef die fijne gevoelens door gezamenlijk de vakantiefoto’s te bekijken. Die foto’s doen je herinneren aan de fijne tijd die je hebt gehad en brengen die vakantiegevoelens ook weer boven. Door het ook nog eens met elkaar te delen, worden die gevoelens nog eens extra versterkt.

Ik wens je heel veel succes en een fijne werktijd! Op naar de volgende vakantie ūüėČ

Oh en vind je het toch lastig om zelf je stress aan te pakken en om dat vakantiegevoel vast te houden? Gewoon omdat er nu eenmaal meer speelt en het niet allemaal zo simpel is als ik het nu schets? Geloof me, dat is bij velen zo! En het voordeel van mijn clienten is natuurlijk dat we een aantal maanden samen werken. Dus als jij meer wilt dan een paar waardevolle tips, maar echt wilt aanpakken, omdat je er klaar mee bent, plan eens gratis gesprek. Bespreken we samen wat jouw wens is en hoe je dat kunt bereiken.